Terug naar de jaren 50? Neen, danku!


6 dagen naar school gaan en alleen met meisjes in de klas zitten? Ik ben blij dat ik in 2018 leef!



De officiële naam van mijn oma is Elisabeth, maar iedereen noemt haar Lisette. Ze is geboren in 1942, in het midden van de Tweede Wereldoorlog. De eerste drie jaren van haar leven waren hierdoor niet zo gemakkelijk. Ze was de jongste van twee zussen. Haar vader verkocht kranten terwijl haar moeder thuis zorgde voor de kinderen. In hun vrije tijd teelden ze groenten en fruit. Mijn oma moest haar ouders op het veld helpen bij het oogsten.

 

Tot mijn grootmoeder naar de lagere school ging, aten ze vier keer per dag: in de ochtend, ‘s middags, om vier uur en ’s avonds. Als ontbijt aten ze brood met ham, kaas of salami. In de middag aten ze thuis warm en om vier uur at ze brood met een beetje chocolade op school. Ook in de avond aten ze brood, maar daar was vaak ook pudding bij. Van zodra ze naar de middelbare school begon te gaan, aten ze nog maar drie keer per dag zoals wij nu doen.


Er waren veel verschillen tussen de scholen van toen en nu. Vroeger zat mijn oma alleen met meisjes op school en ze hadden niet eens een turnzaal. Ze deden hun turnoefeningen naast hun bank in de klas of buiten op de speelplaats. Hoewel hun schooldagen er hetzelfde uitzagen als die van ons, hadden ze een verschillend weekschema.



Zelfs op een zaterdagochtend en woensdagnamiddag moesten ze naar school gaan. Op donderdag hadden ze wel maar een halve dag school. Onze vakanties nu zijn ook verschillend van de vakanties vroeger. Onze zomervakantie is van 1 juli tot 1 september, maar toen mijn grootmoeder naar school ging was deze van 15 juli tot 15 september. Wij zouden ons nu geen schooljaar kunnen inbeelden zonder vakantieweken tussenin, maar vroeger bestond de herfst- en krokusvakantie niet. Ze hadden wel een paar vrije dagen zoals 8 mei en 15 november.



Nadat ze haar middelbare school had afgemaakt is mijn grootmoeder voor wiskunde leerkracht gaan studeren. Ze is enkele jaren leerkracht geweest in een middelbare school, maar stopte met werken wanneer ze haar derde kind kreeg. Ze was helemaal  niet lui na haar carrière als wiskundeleerkracht. Naast het opvoeden van mijn vader, nonkel en meter, startte ze met vrijwilligerswerk. Ze doet dit nog steeds met een grote glimlach!



Mijn oma heeft een leuke jeugd gehad, maar ik verkies toch ons schooljaar met meer vakantie en een schoolweek met vijf in plaats van zes dagen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dialecten? Ook in gebarentaal?

Voetbal is een feest, ook voor taalfanaten

STRAATTAAL